mandag den 1. oktober 2012

Den næstfarligste tid på året!

De fleste mennesker har nok sommeren som favorit. Her er der lange dage og korte skørter og man kan gå i sin have uden en tr... - nej, dét billede skåner jeg dig lige for...

Så er der dem, der bedst kan lide foråret, hvor alting blomstrer og spirer og der er nyt liv overalt.

Nogle få kan bedst lide efteråret for sine farver og sin høst af æbler, pærer, nødder, kirsebær, vin og hvad man ellers har i sin have.

Og så er der selvfølgelig et af børnenes favoritter: vinteren med snebolde og juletræ og sit navn skrevet i gult på kælkebakken, når de voksne ikke ser det.

For mig er det et svært valg... Ikke fordi det er svært at vælge min favorit, men nok snarere, fordi det er svært at vælge, hvilken årstid jeg er mindst bange for. Hvilken af disse årstider indeholder den laveste risiko for at blive tvunget til at ansøge om permanent opholdstilladelse på et af landets skadestuer?

Om sommeren kan man både blive forbrændt, få hedeslag, blive stukket af en vred hveps... eller min personlige frygt nummer 1: at blive taget i at kigge for intenst på bikinitoppenes farver og få et efterfølgende fast håndtryk på kinden som tak... (det er lige præcis derfor, jeg holder mig langt væk fra den slags unoder - det er dog noget sjovere med unoder, man ikke bliver taget i...)

Om efteråret er det jo næsten livsfarligt at opholde sig i naturen, hvor man hvert øjeblik kan risikere at få et eller andet hårdt stykke frugt eller en kastanje lige oven i pæren, så bulerne står ud til alle sider som Jytte Abildstrøm på en rigtig dårlig hårdag.

Om vinteren er den mest åbenlyse fare jo nok is og sne, som til enhver tid udgør en risiko for glidende tacklinger af nabokonen på rundt regnet 100 år som næppe får en sommer mere. For slet ikke at tale om kaskader af istapper, der hænger og truer med at falde ned og få såret på kinden til at springe op igen.

Og foråret? Ja, det er næsten endnu værre end efteråret, for her er det ikke blot frugt og nødder, der er farlige. Næh, her kan man blive forulempet af hele træer, når man uforvarende kommer kørende i sin bil på landevejen og ikke har skænket en tanke, at netop nu, hvor svalen har meldt sin ankomst, da er det også tiden, hvor træerne springer ud. Helt uden hæmninger springer de ud overalt og uden at tage nogen som helst hensyn til, om der lige kommer en bil i vejen.

Så nej, min favorit er ikke favorit for sine positive sider, men derimod på manglen af negative sider: nemlig juletiden.

I juletiden er der ganske vist sne, men vi har fri og ingen kan tvinge mig til at gå uden for en dør - og skulle det endda ske, at nogen meget kraftigt insisterer på det, så kna det slet ikke lade sig gøre. For så længe julen står for døren, så kommer man hverken ud eller ind...


Juletiden er nemlig kun den NÆSTfarligste tid på året - lige i hælene på alle de andre...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."