søndag den 14. oktober 2012

Æbler, æbler, æbler...

Jeg elsker vores små familieprojekter. For efterhånden 5 år siden gravede vi en trampolin ned med de bare hænder (ja, og så med en skovl og en spade, naturligvis) og hele familien var med - selv den yngste, som dengang var 2 år, hjalp til og slæbte sten og grus i sin lille spand.

De to sidste somre har det stået på mere gravearbejde, hvor vi har været i gang med at grave ud til terrasse og også her er alle med i et eller andet omfang.

Men så er der også de mindre projekter. Som nu f.eks. vores æbler, som jeg henter ude i haven.

Så hælder jeg dem ned i vasken i køkkenet og skræller en skål æbler, som jeg så skærer ud i både og skærer kernehuset fra. Bådene bruger jeg til æblegrød eller æbletærte og kernehusene smider jeg i min saftcentrifuge, som jeg fik i fødselsdagsgave for nogle år siden af mine forældre. De mindste æbler ryger samme vej, for det er ikke værd at bruge tid på at skære dem ud til at koge æblegrød af.




I år har jeg dog ikke kunnet ordne æblerne selv, for hold op, hvor er der mange æbler! Vi har et gammelt filippatræ - det er vel en 80-90 år gammelt - og det giver en del æbler. Ca. hvert andet år går træet helt amok i øbler og så kan vi faktisk ikke rigtig følge med. Og i år er det altså helt igennem sindssygt!

Man tror, det er løgn, hvis man ikke selv har oplevet det, men jeg har faktisk hver eneste dag de seneste tre uger været ude i haven og samlet to 10-liters spande fulde af æbler - og det er endda bare nedfald! Hver dag: 20 liter æbler! Det er ret vildt...!

Og så kan jeg altså ikke følge med...

Så derfor sætter jeg en gang imellem ungerne i gang også. Så står vi på rad og række i køkkenet og hjælpes ad med æblerne. I løbet af en times tid har vi til ca. 10 liter æblegrød og har presset ca. 5 liter juice. Noget af det ryger i fryseren til senere brug, men det er faktisk forbavsende, hvor meget af det, der bliver brugt med det samme. Nogle dage kan de sætte ikke mindre end 5 liter æblegrød og 1½ liter juice til livs i løbet af et døgn og så er der jo ikke så meget tilbage at gemme til senere - men det gør nu heller ikke noget, for de har selv været med til at lave det - måske er det derfor, det smager så godt??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."