I dag bringer HolboHistorier endnu et interview. Denne er gang er det Laila Ammitsbøl, som er i fokus. Velkommen til, Laila. Hvis du lige kunne starte med at fortælle lidt om dig selv?
Jeg blev født i 1965 og
voksede op i Vålse på Nordfalster. Her skulle man hyle med de ulve man var i
blandt, men det lykkedes mig aldrig. Jeg var på alle måder anderledes og aparte
og min skolegang var et helvede.
Hvad og hvem er jeg: Jeg
er vegetar, lesbisk, forfatter, ateist, førtidspensionist og hvad angår
følelseslivet et rutsjebanemenneske.
I dag lever jeg sammen
med min kone i Næstved. Jeg har, når kræfterne, modet og lysten var til det,
skrevet siden jeg var ganske ung, men de sidste år har jeg skrevet med henblik
på udgivelse. Jeg er glad for, at det i dag kan lade sig gøre at udgive sine
bøger uden at skulle ligge på knæ for et forlag. Jeg har fået flere noveller
udvalgt i diverse konkurrencer og er på den måde blevet udgivet på ”rigtige”
forlag, men mine bøger er selvudgivelser.
Hvornår begyndte du at
skrive? Og hvorfor?
Jeg er det som min kone
så malende kalder en Motorik-Karen. Dvs fuldstændig håbløs til at gribe en
bold, springe, svømme, løbe og den slags fysiske udskejelser som gav point
blandt mine jævnaldrende, da jeg gik i skole. Det sociale duede jeg ikke til og
da jeg kom fra et hjem, der ikke kendte til begreber som omsorg, opdragelse, at
holde sig selv ren, osv. var der ingen støtte at hente der.
Men alle har brug for at
være god til noget, og når det kom til det skriftlige gav jeg de andre baghjul.
Fra første skoledag og til jeg gav skolen fuck-fingeren var jeg den der lå
forrest i feltet, når det drejede sig om at jonglere med tal og bogstaver.
Jeg løb ind i
gymnastikredskaberne, når jeg skulle springe over dem (eller faldt ned af dem)
og enhver bold, der blev sendt i min retning, tabte jeg, ligesom jeg altid tabte
ansigt, når nogen havde den uforskammethed at henvende sig til mig. Men
bøgerne, bogstaverne, det lille skolebibliotek og naturen var min verden.
Gennem skoletiden holdt
jeg selvfølgelig allermest af, når vi skulle skrive fristil og så skrev jeg. Og
jeg skrev og jeg skrev og jeg skrev. Men første gang jeg skrev noget, bare for
at skrive, var da jeg som 14-årig skrev mit første digt. Det var dramatisk og
tragisk. Handlede om en pige, der altid var blevet blevet mobbet og som tog sit
liv ved at springe ud fra en bro.
Så jeg skrev og skriver,
fordi det er det jeg føler jeg er bedst til og fordi jeg ikke kan lade være.
Nogle gange virker det som terapi. Ja, jeg vil gå så vidt at sige, at det til
tider forhindrer mig i at blive ravende vanvittig. Andre gange er det en
forfinet, stille glæde, når en sætning former sig og står perfekt. Jeg tænker
meget i billeder og det er en særlig glæde, når det lykkes at fastholde et
billede af en følelse ved hjælp af ord.
Skriver du under dit eget
navn eller bruger du et pseudonym? Eller måske begge dele?
En eneste gang har jeg
skrevet under pseudonym og det har jeg fortrudt. Det var i 2006, hvor min tekst
Perlesnoren blev udgivet på CD'en Postkort fra livet. Da kaldte jeg mig
Mælkebøtten. Teksten er så personlig, at jeg af hensyn til mine forældre ikke
ville udgive under eget navn.
Kort tid efter brød vi
dog kontakten og jeg fortrød, at jeg havde udgivet under pseudonym.
Siden da har jeg udgivet
alt i eget navn. Jeg synes, der er noget ynkeligt ved ikke at have modet til at stå ved det man
siger og skriver. På visse blogs og i diverse debatter kan man opleve mennesker
sige de grusomste ting om deres næste, men feje hunde er de, for de har ikke
modet til at gøre det under eget navn. Fægt med åben pande, eller lad være med at
fægte!
Ja, man kommer jo helt til at tænke på Holger Danske, der ikke er 'en formummet skjælm' - Men når du så fægter sådan rent litterært, hvilken bog synes du så selv
er din bedste til dato?
Min roman Livet i landet
Grotesk er min bedste til dato. Det er den pga sin ærlighed, sin hudløshed, sin
skildring af et liv, som ellers ingen ville skildre. Den er den bedste, fordi den
forsvarer det lille barn, som blev underkuet og forsømt både af dets forældre,
af skolekammerater og af lærere, der burde have grebet ind.
Min bedste tekst er
Perlesnoren. Den er så koncentreret og ren. Der er intet overflødigt og selv om
det er mange år siden jeg skrev den, har jeg efter min egen mening ikke
overgået den.
Faktisk er jeg også ret
glad for min novellesamling Niagara kalder, som jeg udgav på Saxo selvudgiver i
slutningen af 2011.
Men er der så en bog, du synes er den ringeste?
Min roman Livet i landet Grotesk er også den ringeste. Den
var det første større værk jeg skrev og bærer præg af manglende håndværksmæssig
kunnen. Historien er god, men havde fortjent en bedre skæbne end at blive
skrevet af en uerfaren forfatter, der ikke magtede begrænsningens kunst.
Har din skrivestil ændret
sig over tid?
Om selve min stil har
ændret sig ved jeg ikke. At jeg rent teknisk er blevet bedre er jeg ikke i
tvivl om. Når jeg læser mine gamle tekster, kan jeg se ting jeg ville gøre
anderledes i dag. Jeg tror jeg er blevet bedre til at skære ind til benet.
I interviewet med Finn Wilkens kom vi lidt ind på det med, at skriveriet forandrer os, fordi vi lægger noget af os selv i arbejdet med teksten. Tænker du at dit forfatterskab har ændret dig som menneske?
Efter jeg skrev Livet i
landet Grotesk har jeg lært, at man nogle gange kan være nødt til at gøre noget
selvom det har store konsekvenser. Jeg har lært mig selv bedre at kende, er
måske blevet bedre til at sætte grænser. For få år siden, da jeg startede med
at udgive havde jeg en masse drømme. Jeg må nok indrømme, at de ikke rigtigt er
gået i opfyldelse. Det hersens forfatterskab er ikke noget man bygger på en
dag. Mine drømme og forventninger er nok blevet lidt mere realistiske. Jeg har
dog stadig håbet, om at kunne skrive noget, der betyder noget for andre
mennesker.
Hvad er det mest vovede,
du nogensinde har gjort i dit forfatterskab?
Det mest vovede var vel,
at jeg overhovedet skrev Livet i landet Grotesk og dermed kastede lys på det,
som jeg havde med i rygsækken. Det var en svær proces og jeg måtte i perioder
lægge skrivearbejdet fra mig, fordi det var for hårdt at rode op i alt det
gamle skidt. Når man skriver så ærlig en bog, risikerer man en masse. Man
risikerer at miste og det har jeg da også gjort, men jeg kunne ikke lade være
med at skrive den. På en måde tænker jeg, at den lille pige jeg endelig lod
komme til orde, ikke kun var mig selv, men også andre børn, der er blevet
omsorgssvigtet.
Og hvad er det mest vovede
du nogensinde har gjort i virkeligheden?
Det er et svært
spørgsmål. Jeg har nok aldrig været særligt modig. Nogle vil måske mene, at det
var modigt at springe ud som lesbisk som 14-årig i en landsby og en tid, hvor
den slags i allerhøjeste grad var ugleset.
Jeg vil også nævne, at
jeg som ganske ung valgte at blive vegetar, fordi det ganske enkelt føles mest
rigtigt for mig at leve uden at spise dyr, men da jeg er vokset op i en familie
på landet, hvor det at slagte gris, stange ål og skyde harer, var en naturlig
del af hverdagen, var det ikke noget der var megen forståelse for.
I nyere tid kan nævnes
mit spring ud i et nyt liv efter at jeg havde været i et temmelig problematisk
forhold i 15 år. Men ellers kunne det være, at jeg tog helt alene til San
Francisco i 2001. Ja, det lyder sikkert mærkeligt i manges ører, men jeg havde
aldrig været ude at flyve før og min sociale angst gjorde det til et vovestykke
af format at gebærde mig gennem lufthavne osv. Kærligheden drev mig. Jeg havde
to år tidligere mødt Maja og nu havde hun altså været i Canada og Californien i
et par måneder. Jeg overvandt mig selv og det blev et eventyr jeg aldrig
glemmer.
Er der noget i dit
forfatterskab, du gerne vil prøve kræfter med? Noget, du synes mangler?
Der er meget jeg mangler,
for jeg har masser af ideer, men er nok ikke altid lige god til at holde fast i
dem og føre dem ud i livet. Det er vigtigt for mig at fortælle historier, der
ellers ikke bliver fortalt. Det fornægtes i dag, at mennesker kan rammes
uforskyldt. Tidens mantra er, at du er din egen lykkes smed, og det er man da
også i høj grad, men ikke helt og aldeles. Nogle gange bliver mennesker bare
ramt hårdt og uretfærdigt, eller vokser op under kår, der får dem til at dø
indvendigt inden de nogensinde kommer i gang med at leve.
Rent skriveteknisk vil
jeg gerne være bedre til at sortere. Mine tekster skal stå lysende klart uden
et eneste overflødigt ord.
Er du nogensinde blevet sammenlignet
med andre forfattere?
Nej, det er ikke sket for
mig, at jeg er blevet sammenlignet med andre forfattere, men jeg vil dog også
helst bare være mig selv, altså ikke en efterligning, men den eneste ene Laila
Ammitsbøl.
Hvad er din yndlingsbog?
Hvad er det ved lige præcis dén bog, der tiltaler dig?
Min yndlingsbog er en
bog, der af mange forfattere, anmeldere, litteraturkritikere og den slags ikke
bliver regnet for noget, men for mig er den balsam for sjælen og er blevet
hevet ned fra hylden mange gange i årenes løb.
Det er Tove Ditlevsens samlede
digte.
Jeg beundrer Tove
Ditlevsen og har gjort det siden jeg var teenager. Hun kunne skrive om det som
er alment og banalt, og dog gøre det til noget særligt. Hun kunne skære
virkeligheden ud så skarpt, at den står og dirrer i rummet foran læseren.
For mange år siden var jeg med i en lyrikgruppe, ja faktisk er det 30 år siden. I denne gruppe var der en kvinde, der havde fået udgivet en digtsamling, så hun var lidt ”finere” end os andre. Da vi en dag talte om yndlingsforfattere og jeg nævnte Tove Ditlevsen, sagde denne kvinde: ”Det stadie må du se at komme over!”
Ak, hvilket hovmod!
Hvilken højrøvethed! Jeg er heldigvis aldrig kommet over dette stadie. Hvis det
gør mig mindre fin end Rifbjerg-beundrere så er der ikke noget at gøre ved det.
Derudover vil jeg nævne
en bog, der er så stærk, så grusom, så realistisk og så velskrevet, at det
gjorde ondt at læse den. Det er romanen Gud kommer kun til Afghanistan for at
græde. Forfatteren hedder Siba Shakib.
Hvad er så den værste bog, du
nogensinde har læst?
Den absolut værste bog
jeg nogensinde har læst, er Forbudt kærlighed af Bjarne Hatting. Jeg
lånte romanen på biblioteket og glædede mig til at læse den, men den var en fæl
skuffelse.
Forfatteren virker ikke som om han overhovedet har brugt tid på at
sætte sig ind i, hvordan en muslimsk pige, der bryder med sin families
forventninger har det.
Bogen handler om et lesbisk forhold og forfatteren har valgt at indlægge flere
sexscener. Som lesbisk må jeg sige at disse beskrivelser virker totalt
urealistiske. Det lyser langt væk af at være en mands fantasi om to piger og
har intet med virkeligheden at gøre.
De to unge kvinders store og meget hurtige succes karrieremæssigt virker også
meget urealistisk på mig. Nok den mest overfladiske og utroværdige roman jeg
nogensinde har læst.
Er der en bog, som du
tænker aldrig nogensinde burde være blevet udgivet?
Verden havde efter min
mening været et bedre sted uden Bibelen, Koranen og Mein kampf.
Se, det er jo lidt sjovt,
at jeg nu har haft to forfatterinterviews på min blog og begge nævner Bibelen
som en bog, der ikke burde være udgivet. Det lidt sjove er, at jeg selv har den
kristne tro som en meget vigtig del af min tilværelse. Når du nu mener, verden
ville have været bedre uden Bibelen, er det så en holdning, der får dig til at
se anderledes på mig som kristen?
Nej, selvfølgelig ser jeg ikke anderledes på dig, fordi du er kristen. Den enkelte kristne eller enkelte muslim eller Sai Baba tilhænger kan jo være et godt og venligt menneske.
Det der gør mig vred er når diverse trosretninger bruges til at hamre medmennesket i hovedet med.
Ja, det har du ret i. Alt
for meget ondt er gennem tiden sket i en eller anden guds navn, som på den måde
er blevet misbrugt og det interessante er jo, at det slet ikke er det, der er
det grundlæggende budskab i hverken kristendom eller islam. Men nu til noget
helt andet: Hvis du havde frit valg på alle hylder, er der så en forfatter, som
du gerne ville skrive en bog sammen med?
Nej, nej og atter nej!
Jeg nærer ikke noget ønske om at skrive en bog sammen med nogen som helst
forfatter. Jeg har aldrig været god til gruppearbejde. Det er godt for de som
kan det, men min hjerne går i stå, når den ikke kan få lov at arbejde i fred.
For mange kokke fordærver
maden og intet er så personligt som at skrive. Det kan man ikke gøre sammen med
andre. Jeg kan i hvert fald ikke!
Her til sidst giver jeg gerne plads til at få luftet lidt ud, så hvis du har et par vise ord, så har du chancen nu...
Danmark er ved at ende
som New Zealand, der i løbet af få år afviklede et velfungerende velfærdssystem
og derved kastede en stor del af befolkningen ud i fattigdom. Foragten for
mennesker der af en eller anden grund ikke kan forsørge sig selv bliver bare
større og større. Jeg ville ønske vi kunne nå at stoppe i tide, men
liberalismens karrusel er vist desværre løbet løbsk. Jeg frygter at Danmark er
ved at udvikle sig til et sted, hvor mennesker kan gå til i fattigdom, sygdom
og nød uden at der findes et sikkerhedsnet til at gribe dem.
Og så det sidste
spørgsmål: hvad har du gang i af projekter lige nu?
Mine ideer vil jeg ikke afsløre, men jeg kan dog sige, at
jeg skriver på fire meget forskellige bøger i øjeblikket. Om nogle af dem
bliver til noget, må fremtiden vise.
Og så er der mulighed for
at kommentere hvad som helst, du har lyst til:
Som selvudgiver skal man
se sig godt for. Jeg har selv brændt fingrene et par gange, men heldigvis er
der i dag mange flere muligheder for en selvudgiver, end der var da jeg udgav
mine to første bøger i 2008.
Find Laila Ammitsbøl her:
Hjemmeside
Blog:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!
Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.
Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."