lørdag den 14. februar 2015

Den usynlige cykelhjelm?

Hvis du er forælder, kender du måske til dilemmaet med cykelhjelmen. Dybest set véd vi som forældre jo ganske udmærket, at vi bør bruge tomrumsbeskytter, når vi cykler, men samtidig kan det også være noget bøvl med den hjelm.

Nu er jeg jo en mand og derfor er jeg ret ligeglad med, om sådan en hjelm forstyrrer min frisure - og reelt har jeg sådan set heller ikke en frisure. Det er nærmere en slags udbrændt adventskrans med McDonalds-logo foran.

Alligevel kan jeg godt synes, det er træls med cykelhjelm. Så har jeg måske ikke lige fået hjelmen med ud til cyklen eller også har min kone eller et af børnene lånt min hjelm, så den skal justeres i remmen. Og når det så endelig lykkes at få hjelmen til at sidde nogenlunde fornuftigt, kan det godt stramme lidt mellem to af mine hager. Jeg kan heller ikke have en hue på under hjelmen, hvis det er koldt og så lander jeg på mit bestemmelsessted med istapper hængende fra det ubarberede ansigt, øreflipperne er stive som en gymnasieelev på studietur og panden ligner en kommunal skøjtebane.

Men nu er der tilsyneladende hjælp at hente. To svenske kvinder har nemlig opfundet den usynlige cykelhjelm, som sælges af Hövding.

På DR har David Hedtoft Reynisson testet cykelhjelmen og bortset fra, at hjelmen strammer lidt, når den bliver aktiveret, lader det til at fungere ganske godt. Du kan se videoklippet her.

Hjelmen er en halskrave og når man cykler med den, kan det altså ikke ses, at man har hjelm på. Først, når det er ved at gå galt, aktiveres den og blæser op som en airbag, der dækker nogenlunde samme område som en gammeldags æggehjelm til knallert og motorcykel.

Den ser sådan ud:



Hjelmen fungerer på den måde, at den registrerer pludselige ændringer i bevægelse, som når man f.eks. bremser op og vælter på cyklen.

Og når den udløses, ser det sådan ud:



Er det smart eller hvad???

Man skal dog være opmærksom på, at hjelmen ikke beskytter, hvis du f.eks. hamrer ind i et skilt, der hænger i hovedhøjde og umiddelbart er jeg heller ikke sikker på, at den når at folde sig ud, hvis du banker ind i en holdende bus, men det hører jo nok også til sjældenhederne.

Hjelmen kan købes her til £299, hvilket svarer til ca. 3.000 danske kroner, så den er ikke helt billig. Til gengæld kan du vise din flotte frisure frem, når du cykler og det er da også noget...?

Nåja, forresten: den er ikke velegnet til børn, for hvis de leger lidt vildt, udløses hjelmen og den kan altså kun udløses én gang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."