lørdag den 25. maj 2013

Amazon kommer til Danmark i Juni 2013

Vi er efterhånden mange, som længe har ønsket et boost til det danske eBogsmarked. Ude omkring i verden er eBøger blevet så populært, at man allerede sidste år kunne konstatere, at der i USA og UK bliver solgt flere eBøger end Paperbacks.

Men i Danmark halter vi noget bagefter og det kan der være mange forskellige forklaringer på.
For mig at se er der dog én eneste forklaring, der overskygger alle andre forklaringer: manglende tilgængelighed!

Jeg vil ikke her i indlægget gå i detaljer om tilgængelighed, for det skrev jeg allerede om i marts 2012: Nøglen til eBogens Success i Danmark: tilgængelighed

Et af de nok mest væsentligste faktorer, der i udlandet har gjort eBogen til en success, er Amazon.
Amazon har nemlig fundet en metode til at gøre eBøger tilgængelige i en grad, som andre virksomheder end ikke når i nærheden af. Den eneste danske virksomhed, der har gjort et hæderligt forsøg, er Riidr, som med deres egen app til læsning af eBøger giver direkte adgang til både deres eget katalog og andres. Problemet med Riidr´s app er dels, at den er langsom og fylder meget på mobiltelefonen og dels, at den kunne være bedre, når det gælder brugervenlighed.

Nu kommer Amazon til Danmark!
Men her fornylig, nærmere betegnet torsdag 23. maj, kunne først Politiken og derefter Berlingske Tidende fredag 24. maj, berette om Amazons forestående indtog i Danmark. Som sædvanligt med Amazon er alting meget tys-tys og vi kan ikke vide, hvad de har tænkt sig. Faktisk har talsmanden for Amazon i London, Suzi Van der Mark, svaret Politikens forespørgsel med en kort affejning: Der er ikke kommet en udmelding fra Amazon og man ønsker ikke at sige noget om, hvilke planer, man har - eller ikke har.




Én ting ligger dog fast: Amazon har åbnet for, at danskere kan bestille deres Kindle Fire fra d. 13. juni i år - og hvorfor i alverden skulle man dog købe den, hvis man ikke kan læse eBøger på sit modersmål på den?

Her fra HolboHistorier er der ingen tvivl: Amazon KOMMER til Danmark og historien fortæller, at virksomhedens mest brugte strategi er at gå all-in, dvs. at satsningen højst sandsynligt vil være både med Kindle Fire og et katalog af dansksprogede eBøger.

Dertil kommer, at Smashwords.com, som i de senere år har været den ubetinget største leverandør af eBøger til det skandinaviske Apple-marked, siden 2012 har distribueret udvalgte eBøger til Amazon. Det betyder, at Amazon altså allerede har adgang til dansksprogede eBøger, klar til salg, så snart de åbner for muligheden.

Kan konkurrenterne overleve?
Efter min mening: Ja! Men det kræver, at de er lynhurtige til at omstille sig.
I artiklen fra Politiken giver direktøren for Danmarks største netboghandel, Saxo.com, udtryk for, at han håber, der bliver plads til "en god nummer 2."

Om det skal tages som udtryk for, at Saxo.com lægger sig fladt ned og accepterer, at de næppe vil kunne konkurrere med den massive mastodont, som Amazon er, kan jeg jo ikke vide, men hvis der er én virksomhed, der ville kunne tage kampen op, så er det Saxo.com.

Saxo.com flyttede tidligere i år deres distribution af digitale medier til Luxembourg, hvor momsen er sølle 3% og det giver dem en god platform, når det gælder priserne.

Men der skal mere til end det.

Saxo.com lancerede i september sidste år deres nye selvudgiverplatform, Saxo Publish, formentlig i erkendelsen af, at netop selvudgiverne kan få en ret stor betydning for ebogsmarkedet.

Selvudgiverne har nemlig den fordel frem for de store forlag, at de hurtigt kan omstille sig til nye vilkår.

Desværre valgte Saxo.com en strategi, hvor økonomien i platformen i højere grad end tidligere skal finansieres af selvudgiverne selv. Det sker i form af betaling for markedsføring, konvertering og diverse andre ydelser, som førhen lå hos Saxo.com. Netop denne strategi kan meget vel vise sig at blive en akilleshæl for Saxo.com. Hvis en selvudgiver kan få gratis markedsføring og konvertering hos Amazon, hvorfor så bruge Saxo.com?

Selvudgiverens udfordring?
Man kan selvfølgelig hævde, at det tager tid for en selvudgiver at sætte sig ind i brugerfladen på hhv. Smashwords.com og Amazons KDP, men der findes efterhånden en del hjælp at hente, både på FaceBook, på diverse blogs og i guides til udgivelse af eBøger. Jeg har selv udgivet en sådan guide (Hvordan udgiver jeg min eBog? PDF og EPUB) og den er uden sammenligning min mest solgte bog og selv om det ikke er videnskabeligt funderet, så kunne det tyde på, at selvudgiverne er velforberedte.

Udfordring med format
En anden vigtig detalje for både Saxo.com, Riidr og andre aktører, er spørgsmålet om ebøgernes format:
I Danmark er EPUB det mest brugte format, men Kindle har sit eget format, MOBI, og da man hos Amazon ikke behøver at spekulere på konvertering, vil det blive altafgørende for de danske aktører at give udgiverne samme fordel: at konverteringen er gratis og at der konverteres til både MOBI og EPUB.

Se iøvrigt dette indlæg om dansksprogede bøger på Kindle

Hvem kan drage fordel af Amazons indtog i Danmark?
Ifølge Forbrugerrådet er det først og fremmest en fordel for forbrugerne. Amazon har ry for at presse priserne nedefter, hvilket efter min opfattelse kun er delvist sandt, og det vil selvfølgelig komme forbrugerne til gode.

Men efter min opfattelse vil det blive en fordel for hele bogbranchen. Jeg gætter på, at de fleste store aktører, specielt de store forlag, vil ryste på hovedet af min påstand, hvis de forvilder sig ind på min blog og læser dette indlæg, men jeg holder nu fast i min vurdering alligevel.

Det gør jeg, fordi bogbranchen i Danmark som helhed er ret stiv og ikke har formået at forholde sig proaktivt til udviklingen på bogområdet. Det kunne jeg komme på mange eksempler på, men indlægget her er allerede blevet meget langt, så det må blive en anden dag.

Indtil videre vil jeg blot sige, at bogbranchen i Danmark trænger til et gevaldigt spark bagi og Amazons indtog i Danmark vil netop være et velplaceret støvleaftryk i bagen på specielt de store aktører.

Lavere priser = større salg!
Resultatet vil nemlig, efter min opfattelse, blive en reducering af priserne på den digitale del af bogmarkedet. Det vil igen øge salget af bøger og dermed også øge indtjeningen - hvis vel at mærke de store forlag lærer at se forfatterne som leverandører af et produkt og ikke, som det er nu, som en del af kundegrundlaget.

Det bliver rigtig spændende at følge udviklingen de næste par måneder...


Er du enig? Kommentér gerne herunder

5 kommentarer:

  1. enig og ser frem til Amazon i Danmark

    SvarSlet
  2. Virkelig interessant. Glæder mig. Jeg er ved at lægge sidste hånd på en bog, og jeg vil gerne give den stor udbredelse, simpelthen fordi det er en bog, der skal hjælpe en masse mennesker. Kender du nogen, der kan påtage sig, for en pris, at lave omslag og opsætning og konvertere til alle de relevante formater, så den kan komme på både Amazon, Apple-store og Saxo?

    SvarSlet
  3. Hej Ulla,
    Tak for din kommentar.

    Opsætning og konvertering kan jeg godt hjælpe dig med. Du kan sende mig en mail med din bog vedhæftet til: perholbo@gmail.com og så vil jeg give dig et tilbud.

    I forhold dig omslaget kan jeg måske hjælpe, men det kommer an på bogens indhold. Når jeg har modtaget din mail, vil jeg tage stilling til, om det er noget, jeg kan hjælpe med...

    mvh.
    Per

    SvarSlet
  4. Er så rigtig glad for min Kindle. Og kan jeg tilmed komme til at købe danske bøger til Kindle, så vil glæden da bare blive større ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Asbjørn,
      Tak for din kommentar.
      Og ja, det vil kun gøre læseoplevelsen endnu bedre, når man kan bestille danske titler via Amazon.

      Men du kan faktisk allerede få bøger på dansk til din Kindle.

      Jeg har selv bøger til salg i MOBI-formatet. F.eks. denne sci-fi/nordisk mytologi-blend: https://www.smashwords.com/books/view/236992

      Slet

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."