tirsdag den 6. marts 2012

Nøglen til eBogens success i Danmark: tilgængelighed!

De tre T´er til Ebøger

eBogen er ved at hægte sig fast i Danmark

Uanset, om du hører til blandt dem, der læser mange bøger eller blot få og uanset, om du foretrækker en god, gammeldags bog med sider lavet af papir eller om du er med på eBølgen, så er der én ting, som er helt sikkert: eBøger er kommet for at blive!

Siden 2008 er antallet af solgte eBøger på det international marked vokset eksplosivt. Eksempelvis kan man hos Smashwords.com, en af de væsenligste amerikanske aktører på eBogsmarkedet, konstatere en stigning i antallet af tilgængelige eBøger fra 140 eBøger i maj 2008 til vanvittige 92.500 i December 2011.

Man skal selvfølgelig spørge: ”Joh, det er mange - men sælger de?” og hertil må man vel sige, at hvis ikke de solgte, så var der vel ikke så mange, der ville finde det interessant at udgive dem?

Men det er der sikkert mange skeptikere, der gerne vil have lidt mere solide tal på, så dem giver jeg her:

I 2008 udgjorde eBøger på det amerikanske marked omtrent 0,5% af det samlede bogsalg. I 2010 udgjorde eBøger knap 10% af markedet. Og tendensen fortsætter…

Derfor er der ingen grund til at tro, at eBølgen bevæger sig uden om Danmark, især ikke, når man tænker på, at netop Danskerne er blandt de folk i verden, som ejer flest iPads pr. borger.


Hvorfor er Danmark bagud på eBøger?

Trods danskernes ret store forbrug af digitale medier sammenlignet med andre vestlige lande, så har eBølgen aldrig rigtig kommet i gang her til lands og det er der faktisk en meget enkel forklaring på. Modsat lande som USA, UK og Tyskland har vi nemlig ikke set Amazon møve sig ind på det danske marked med deres eBogslæsere.

Derfor sælges eBogslæsere i Danmark til sandt for dyden uhyrlige priser. En læser som f.eks. Sony, kan næppe fås til under 1200kr. og hvis man går ud fra, at eBøger koster omtrent halvdelen af de trykte bøger, skal der altså købes for 2400kr. eBøger, før udgiften til læseren er hjemme igen.

Så bør det ikke overraske nogen, hvis eBøger ikke er blevet det helt store i Danmark - endnu, for der er ingen tvivl om, at danskerne nok skal komme igang med eBøger. Personligt gætter jeg på, at der kommer til at ske en hel masse allerede i år!


Kan man da ikke læse eBøger uden en eBogslæser?

Jo, det kan man godt og det gør mange da også, både i Danmark og i det store udland. Men hvis man skal tage kritikken af eBøger til sig - og det skal man, hvis man vil sit eget bedste, når man er en del af bogbranchen - så er der ét kritikpunkt, der ikke kan tilbagevises med andre midler end eBogslæseren. Og det er læseoplevelsen. Oplevelsen af at sidde med en bog i hånden i et hjørne af sofaen eller i sin foretrukne lænestol er ganske enkelt så væsentlig for de fleste læsere, at man ikke kan forvente, at folk bare skifter den trykte bog ud med læsning på PC. Uanset, hvor effektiv og gratis det fungerer.

Med eBogslæseren får man til gengæld en læseoplevelse, der minder så meget om den trykte bog, at man som læser næsten ikke mærker forskellen. Faktisk har jeg ved flere lejligheder hørt om læsere, der glemmer, at de sidder med en eBogslæser og derfor må tage sig selv i at forsøge at vende læseren om til næste side, for blot at opdage, at det jo er bagsiden af læseren og ikke næste side i bogen.


Hvordan får vi så danskerne til at læse eBøger?

Jeg tror, der gælder lidt det samme for eBøger, som for ejendomshandel. Nemlig, at ligesom salg af ejendom handler om de tre B´er: Beliggenhed, Beliggenhed og Beliggenhed, så handler eBogssalg om de tre T´er:

Tilgængelighed, tilgængelighed, tilgængelighed…

For eksempel har IT-direktøren på JP, Per Palmkvist Knudsen, sammen med sin familie konstateret, at netop tilgængeligheden er vigtig og har derfor dømt Kindle ude, fordi Amazon med deres eBogslæser lukker sig omkring sig selv. Det skriver han i dag på sin blog.

Og netop her har vi i Danmark fået bragt os selv lidt ind i en blindgyde, som er svær at komme ud af. Med den store fokus på formatet epub, som utvivlsomt har de største chancer for at komme ud som vinder af den formatkrig, der næsten altid finder sted i den digitale verden, har vi nemlig samtidig lukket os selv lidt af for Kindles MOBI-format og da netop Kindle er den eBogslæser, der er billigst på markedet og dertil også er den læser, der af de fleste kunder betragtes som den, der giver den bedste læseoplevelse, så står vi altså i en situation, hvor det økonomiske grundlag for en markant stigning i salget af eBøger ikke er god.

Det ser endnu værre ud, når vi betragter eReolens brug af epub. Netop eReolen er en flot videreførsel af den danske bogtradition, som ville kunne være en væsentlig bannerfører for brugen af eBøger i Danmark. Desværre har eReolen valgt at spærre for misbrug af de lånte bøger ved hjælp af Adobe Digitals ID, som først skal oprettes, før man kan læse eBøger lånt på eReolen på sin PC - altså inden man begynder at investere i en eBogslæser.


Det vigtige fundament for eBøger

Så endnu en gang må jeg henvise til det, der er det absolut vigtigste i forhold til eBøger. Det, der gør det attraktivt over alle andre begrundelser for at læse eBøger frem for trykte bøger. Det, der kan skabe et solidt marked for eBøger, til gavn for læseren, forfatteren og ikke mindst miljøet, som så ikke skal belastes af produktion på papir.

Og hvad er det så, dette altoverskyggende argument?

Tilgængelighed, tilgængelighed, tilgængelighed!

Hvad mener du, der skal til for at få danskerne til at læse eBøger?


Kommentér herunder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."