fredag den 10. februar 2012

Pigen, der forsvandt

Puha, jeg sidder netop og læser "Pigen, der forsvandt" af Mette Koors. Egentlig er det en børnebog, men hold op da lige op, hvor er den spændende at læse for voksne også. Her kan både de gamle Jan-bøger godt gå hjem og lægge sig! Og dem var jeg ellers vild med som dreng...






Meget kort fortalt:
Jasmin er flygtet fra Afghanistan med sin mor og sine to søstre, Adi og Ana. De bor i Danmark, men da deres mor dør af kræft, dukker en kvinde pludselig op med beviser på, at hun er deres moster. Mosteren får forældremyndigheden over pigerne og efter ca. et år klipper hun Jasmins hår, så hun ligner en dreng og så bliver alting pakket ned og i nattens mulm og mørke køres pigerne til Tyskland, hvor de overdrages til et par gangstere. Gangsterne kører dem til Spanien, hvor de oplæres i tiggeri og tyveri.


Tre år senere finder Emilie pludselig sin gamle klassekammerat, Jasmin, i familiens haveskur og inden længe er Emilie og hendes lillesøster, Rosita, hvirvlet ind i en redningaktion, som indbefatter en lang tur til Granada, hvor tvillingerne Adi og Ana holdes fanget.


Stemningen i første del af romanen er en fantastisk blanding af venskab, frustration og spænding og fra midten af romanen, hvor pigerne drager af sted til Spanien foregår det hele i et hæsblæsende tempo med spændingsmomenter, der giver krampetrækninger i hele kropen.


Absolut værd at læse og der er så ganske rigeligt til samtale og eftertænksomhed!


Jeg er rigtig spændt på at læse videre, men jeg havde lige brug for at lægge bogen fra mig et øjeblik...


Der kommer en fuld anmeldelse af bogen på holbo-historier.dk senest i uge 8 og jeg tør godt love, at den bliver god!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."