tirsdag den 31. januar 2012
Ebøgernes endeligt? en gentagelse af IT-boblen?
Er ebøger i virkeligheden bare totalt hype? Vil selvudgivelse på ebogsformat sprænge i hovedet på os lige som IT-boblen?
Det siger ham her: http://www.guardian.co.uk/books/2012/jan/30/self-e-publishing-bubble-ewan-morrison?fb=optOut
Jeg er, som du sikkert allerede har gættet, ikke enig og nu skal du høre hvorfor:
Artiklen er interessant af to årsager:
1. Der er noget om noget af det
2. Den er behæftet med en graverende fejl i analysedelen: nemlig sortering og tilpasning.
Lad mig uddybe det lidt: Han nævner 6 trin for en økonomisk boble.
Trin 1: Chockbølge (Disturbance) Handler om, at der på markedet sker noget, som revolutionerer den måde, tingene fungerer på. Her har han for så vidt ret, men dette trin er ikke specielt kendetegnende for en boble. Dette trin er udgangspunktet for ethvert kvantespring i markedet, som f.eks. optimeringen af dampmaskinen, der havde en afgørende effekt på den industrielle revolution.
Trin 2: Prisstigninger handler om, at hvis udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen, så vil priserne stige. Dette er tilfældet, når der dannes eufori omkring en vare eller når en livsnødvendig vare først falder drastisk i udbud og derefter stiger voldsomt i udbud, fordi der pludselig bliver mange producenter. Her kan han teoretisk have ret i, at det KAN ske, men hans argument om, at prisstigningerne allerede er ved at ske, fordi grundlaget for læsning af ebøger, nemlig ebogslæserteknologien, stiger voldsomt, er ganske enkelt ikke korrekt. For det første har både Amazon, Apple og Google gang i starten af en sand priskrig, hvor Amazon ifølge eksperter endda sætter penge til på deres nye Kindle Fire med det formål at gøre tilgangen til deres egne produkter, dvs. ebøger, lettere. For det andet læses de fleste ebøger, ifølge en brugerundersøgelse af smashwords.com, i dag på PC ved hjælp af Adobe Digital, som er et gratis program og dertil kommer at langt de fleste elæsere på Android mobiler og tablets også er gratis.
Trin 3: Eufori og bred udbudsfordeling: Her er der ingen tvivl om, at han har ret i sin påstand. Det er iøvrigt et almindeligt fænomen, der opstår, når nyheden om let fortjeneste spreder sig hurtigt, som det er tilfældet for selvudgivelse af ebøger internationalt set. Vi har bl.a. set det med produktionen af minkpelse, men det interessante er, at de, der hurtigt hoppede med på bølgen og tabte penge på det, også kom ret hurtigt ud af det igen. Etableringsomkostningerne ved selvudgivelse er ret beset, i hvert fald for den nogenlunde fornuftige, stort set lig nul og jeg kan derfor tvivle noget på, om der vil være ret mange, der kommer til at miste penge på selve selvudgivelsen - på idioti, måske, men det er jo en anden snak.
Trin 4: Accelererede priser når et højdepunkt: Tjah... Det forudsætter jo, at trin 2 holder stik...
Trin 5: Insiderprofitering handler om, at der er flere og flere folk, der tjener penge på at bilde andre ind, at ved, hvordan man tjener penge på selvudgivelse. Og ja, der eksisterer flere og flere, der tilbyder denne noget tvivlsomme service og der skal nok være nogle, der hopper på den, men vi mangler stadig at se det store boom i det. Sagen er, at etableringsomkostningerne, som før nævnt, er ret lave og folk er derfor ikke fanget i den forbrugspsykologi, der opstår, når man allerede har brugt penge. Det er den, de fleste af os kender fra, at vi har været i en tøjbutik for at købe ét nyt sæt tøj og så oven i hatten har købt for 50% ekstra i diverse tilbehør såsom slips, bælte, sko og strømper. Det er en psykologi, der spiller på, at nu har vi jo allerede brugt så mange penge og så sker der jo ikke så meget ved lige at købe en lille smule mere. Men ved selvudgivelse har de færreste brugt mange penge i forvejen, da de services, man kan få hos bl.a. smashwords.com og saxo.com er ganske gratis og oprettelsen af en blog er også gratis. Hans argument om, at man har brugt penge gennem sit arbejde i fritiden er fra en økonomisk betragtning rigtig nok, men man skal godt nok være noget hard core økonom for naturligt at tænke på det på den måde.
Trin 6: Panik er resultatet, når man opdager, at ens investering er ved at forsvinde og så forsøger man at inddæmme skaden og hente det hjem, man kan - det gør man typisk ved at dumpe priserne. Men det forudsætter jo igen, at man HAR brugt alle disse mange penge og det mener jeg jo så ikke er tilfældet
En lille ekstra tilføjelse: Han taler desuden om, nogle gange direkte og andre gange mellem linjerne, at kvaliteten af ebøger er for ringe, fordi enhver jo bare kan udgive sin bog, hvis den er blevet afvist af forlagene. Det har han utvivlsomt ret i, men jeg tror nu det kommer helt af sig selv, for der er nemlig en anden interessant handelspsykologi, der gør sig gældende: hvis du på nettet ser en vare, du gerne vil have, lad os sige en iPad. De fleste steder koster den omkring 3500, men et enkelt sted kan du få den til blot 2000. Hvor køber du den? Næppe det billige sted, for du begynder at spekulere på, om der mon er noget galt. Det samme gælder for meget billige ebøger. Gå blot ind på saxo.com og undersøg, hvilke bøger, der er mest populære. Blandt de 10 mest populære finder du ikke én eneste bog, der koster mindre end 49,- og der er endda kun den ene til den pris. Derefter koster de 75, 90 og mere end 100,-
Tillykke til dig, der nåede helt herned!
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!
Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.
Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."