fredag den 7. august 2015

Far er totalt Rockstjerne!

Jeg har netop kørt mine piger ind til Horsens, hvor de skal på shoppetur. Det er den ældste af tøserne, der har fået den geniale idé at give sin søster en shoppetur med 100,- i lommepenge i fødselsdagsgave!

Det er nok indlysende, men nu siger jeg det lige alligevel: Jeg er SUPERSTOLT af min ældste datter!

Af alle de gaver, man kan give, er det her ganske enkelt godt tænkt. Lillesøster får på den måde ikke alene en gave, hun kan bruge sådan rent praktisk, alt efter hvad hun vælger at bruge de 100 spænd til. De to får også en oplevelse sammen, som de kan tænke tilbage på, når de begge er blevet voksne og er flyttet hjemmefra. Man ser det for sig:

"Neeej, se lige det billede her! Kan du huske det? Hvor var det dog en sjov tur!"
"Ja, det var! Og kan huske, hvordan vi vandrede rundt i en halv time, fordi vi ikke kunne finde den der butik, vi så gerne ville ind og shoppe i?"
"Ha! Ja, der havde vi godt nok forvildet os. Og så viste det sig, at den butik slet ikke fandtes i Horsens - så var det jo ikke så mærkeligt, vi ikke kunne finde den."
"Næh... men det var en hyggelig tur og det var den bedste fødselsdagsgave nogensinde, søs! Den tænker jeg godt nok tit på. Især når jeg er lidt ked af et eller andet. Så tænker jeg på den tur og kommer i tanke om, at uanset hvad, så har jeg en familie, der elsker mig og gerne vil være sammen med mig."

Nå, men turen til Horsens med tøserne fik mig til at tænke på, hvad det betyder at være forælder. For et par dage siden stillede "Reporterne" på Radio24syv spørgsmålet: "Er det nu også så hårdt at være forælder?"

Og svaret på det spørgsmål afhænger jo nok af, hvem du spørger og ikke mindst hvad du mener med "hårdt."

Hvis du f.eks. er jord- og betonarbejder, så er det da helt klart hårdt fysisk arbejde, men på den anden side er der vel en grund til at du har valgt lige præcis den type arbejde? Der må vel i en eller anden udstrækning være noget ved det arbejde, du godt kan lide? Ellers havde du nok valgt en anden levevej...

Og er det så hårdt at være jord- og betonarbejder? Ja, fysisk måske, men det giver dig vel noget at have det arbejde, som du ikke ville have fået, hvis du var kontornisse?

På samme måde tænker jeg om det at være forælder. Jeg har valgt at blive far og ikke mindst har jeg valgt at VÆRE far - dvs. at jeg dagligt vælger at være far for mine børn - og det har jeg jo valgt, fordi jeg godt kan lide det og fordi jeg elsker mine børn så meget, at selv i de mest tunge situationer glæder jeg mig over mine børn og er glad for rollen som far. Ja, det vil sige: i selve situationen kan glæden måske være lidt svær at få øje på, men bagefter opdager jeg jo glæden ved at have været noget positivt for dem.

Er det hårdt at være forælder?
JA! Det er det! - men det giver så meget, at det er alle strabadserne værd... også selv om jeg måske først får øje på det gode bagefter...

Og skal vi så ikke lige slutte af med det billede, der er grunden til overskriften for dagens indlæg:



Præmie til: Den, der opfinder bilen, der kan køre af sig selv, mens far får sig en lur på forsædet.

Ti stokkeslag til: Den, der har fundet på, at hjemmebagte speltboller og økologisk frugt er det eneste rigtige at servere for sine børn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."