tirsdag den 9. januar 2018

Jeg er antidemokrat og mandschauvinist

Hvis kvinder ikke véd, hvad de vil, så er jeg antidemokrat og mandschauvinist

For nogle år siden havde jeg den noget tvivlsomme fornøjelse at blive udsat for noget, der ligner det. Jeg havde skrevet en kommentar på et opslag, der handlede om filmen "What Women Want" med Mel Gibson. I min kommentar skrev jeg, at når kvinder bliver vrede på deres mand over, at han ikke véd, hvad de vil, så er det måske værd at overveje, om det kunne være, de ikke selv véd, hvad de vil - og så måske ikke skal bebrejde manden, at han heller ikke véd det.

Der gik ikke mange minutter, før en syndflod af kommentarer fik mig udnævnt til at være en mandschauvinist, der mener, at kvinder er så forvirrede, at de ikke burde have stemmeret og i det hele taget bare skal gøre som manden siger og holde sig til køkken og soveværelse.

Og på en lignende måde blev jeg lagt ord i munden, da jeg i december 2017 skrev en kommentar på et FaceBook-opslag fra DR, hvor en forfatter påstod, at hvis mænd gik derhjemme, ville de opføre sig lige som kvinder.



Jeg kommenterede så at:

"hvis der ikke er noget, der er særligt kvindeligt, ville kvinder med fuldtidsjob da være som mænd med fuldtidsjob."
Mindre end en time efter spurgte én mig:

"Hvad mener du? Kvinder med fuldtidsjob er da som mænd med fuldtidsjob. Hvilken forskel ser du?"
Jeg svarede:
"Jeg ser det bl.a. ved, at kvinder generelt omtaler rengøring, tøjvask osv. som om det er dem, der har ansvaret for det. Hvor ofte har du f.eks. hørt nogen spørge en kvinde, om hun "hjælper til" derhjemme? Omvendt er det ikke ualmindeligt at høre spørgsmålet stillet til en mand"

Og så skal jeg ellers love for, at der var lagt brænde i kakkelovnen til mig, for hun hidsede sig op:

"Per. Sjældent har jeg set nogle begå sig ud i et så stort spring, som dit fra dit udsagn til din konklusion. Kvinder tager mere ansvar i hjemmet, ergo rengøring er noget særligt kvindeligt? Mener du at det er en biologisk ting? Eller hvordan bliver det "særligt kvindeligt"
Prøv lige at spole tilbage engang... For hvad var det egentlig, jeg sagde? Jeg sagde, at der er forskel på vores adfærd og jeg sagde, at det bl.a. ses ved, at kvinder omtaler rengøring, tøjvask m.v. som om det er dem, der har ansvaret for det. Konklusionen, som bliver fremført herefter er jo ikke min konklusion. Jeg konstaterer blot, at der er forskel på kvinder og mænd i den måde, vi opfører os på og i dette tilfælde i den måde, vi taler om tingene på.

Alt det her er et ganske godt eksempel på, at debat ofte kuldsejler, fordi vi ikke fanger, hvad den anden vil sige, men har tendens til at tolke andres udtalelser gennem vores eget filter af forventing.

Det er en helt naturlig og normal måde at gå til verden på, men desværre kan det virkelig ødelægge vores muligheder for at få udvidet vores horisont. Det er svært at ændre på, men det skal vel ikke hindre os i at gøre forsøget?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar! Det er altid en glæde at få respons!

Hvis du har kommenteret som anonym, kan du altid vende tilbage til indlægget og se, om der er blevet svaret på din kommentar.

Har du derimod identificeret dig selv, f.eks. som registreret bruger eller med din Googlekonto, kan du vælge at få tilsendt besked ved at sætte vinge ved boksen "Underret mig."